Muhasebe ve Vergi Uygulamaları

 

Genel Bilgi:

Günümüzün hızla değişen teknolojisi ile gelişen ticaret faaliyetlerinde için yer aldığı işyerlerinde para hareketlerin takip edilmesi kayıt altına alınması muhasebe birimi için önemli bir görev üstlenmektedir.

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları ön lisans programına yeterli TYT puanı alan ilgili Ticaret Meslek Lisesi, Çok Programlı liselerden mezunlarından yerleştirme yapılmaktadır. Programa her sene 20 civarında öğrenci yerleştirilmektedir.

Program A.K.Ü. Çay M.Y.O. bünyesinde 2000 – 2001 akademik yılında Muhasebe programı olarak açılmıştır.  2012 yılında İKMEP kapsamında yapılan değişiklikle bölümümüzün adı “ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları” şeklinde değiştirilmiştir.  İlçe merkezinde yer alan birim 2007 – 2008 akademik yılında Çay M.Y.O.’nun Elbiz mevkiinde inşa edilen yerleşkesine taşınmıştır.

Programdaki akademik süreç teorik, uygulama, proje çalışmaları şeklinde sürdürülüp bilimsel, teknolojik, düzenli laboratuar uygulamalarıyla da desteklenerek, profesyonelce yapılmaktadır. Dersler genelde % 20 uygulamalı, % 80 teorik olup yaklaşık %70 mesleki derslerden ve %30 temel derslerden oluşmaktadır.

Dersler zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki grupta toplanır. Zorunlu dersleri her öğrenci almak zorunda olup seçmeli dersler içerisinden ise öğrenciler istedikleri dersi kendi arzularına göre seçebilmektedir. Sınavlar, dersin niteliğine göre değişecek şekilde yazılı, ödev, proje çalışması şeklinde kanıtlanabilir olarak yapılmakta ve 4’lü kredi sistemi’ne göre dersler değerlendirilmektedir.

Programda, her öğrencinin en az 30 iş gününü kapsayan bir uygulama stajını tamamlaması gerekmektedir.

 

Program Eğitim Amaçları:

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programımızın amacı muhasebe ve vergi konusunda hizmet veren, muhasebeci veya müşavirlik bürolarının ve kamu veya özel sektörde faaliyet gösteren işyerlerini muhasebe ve finans bölümlerinin ihtiyaç duyduğu ara insan gücünü yetiştirmektir. Muhasebe alanındaki temel bilgileri kavrayabilme, muhasebenin fonksiyonlarını ve önemini kavrayabilme, mesleği ile ilgili mevzuatı takip edilebilme, muhasebe kayıtlarını yapabilme becerisi kazandırma, finansal yapıyı analiz etme ve örgüt içerisinde karar verme sürecinde yer alma, finansal değerleri kullanabilme becerisi kazandırılmayı amaçlamaktadır.

Muhasebe ile ilgili temel kavramları ve belgeleri tanıyabilme, finansal tablolardan bilânço ve gelir tablosu düzenleme ile ilgili ilkeleri kavrayabilme, bilgisayar ortamında finansal tabloları düzenleyebilme, muhasebe ile ilgili paket programları kullanabilme amacını taşımaktadır. Vergi hukukunun hukuk sistemi içerisindeki yerini, kaynakların uygulanmasını kavrayabilme, vergiye ilişkin temel kavramları, vergilendirme sürecini ortaya koymaktadır.

 

Sunulan Olanaklar: 

Öğrencilerimiz için çeşitli sosyal aktiviteler düzenlenmekte. Öğrenciler için  teknik geziler düzenlemekteyiz. Öğrenciler kullanımlarına ayrılmış 2 bilgisayar laboratuvarı mevcuttur.  45 bilgisayar ile uygulamalı eğitim verilen dersler işlemekte. Birimimizde öğrencilerimizinde kullanabildiği ücretsiz internet bağlantısı bulunmaktadır. Öğrenci yemekhanesi mevcut olup, fast food türü yemek yiyebileceği öğrenci kantini bulunmaktadır. Burada masa tenisi, langırt, bilardo vb. çeşitli oyunlar mevcuttur. Çeşitli spor faaliyetlerinde kullanılan 2 adet basketbol-voleybol-futbol sahası mevcuttur. Kütüphane-okuma salonu M.Y.O’nun alt katında mevcut olup, ana kampüste bulunan merkezi kütüphaneden de öğrenciler yararlanabilmektedir. 1’inci ve 2’inci sınıf danışmanları her hafta için geçerli olmak üzere danışmanlığını yaptığı öğrencilerin ve kendisinin boş olduğu bir saatte odasında danışmanlık hizmeti almak isteyen öğrenciler için hazır beklemektedir. Bu hizmette öğrenciler maddi-manevi her türlü sorununu danışmanı ile görüşebilmektedir.

Mezunlar:

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları eğitimini bitiren öğrenciler “Önlisans Diploması” almaya hak kazanırlar ve muhasebe meslek elemanı ünvanı alırlar. Meslek elemanı ünvanı teknikerlikle denktir. Muhasebe meslek elemanı; bir iş yerine bağlı ya da kendi adına serbest muhasebecilik mesleği icra eden ya da kamu kurum ve kuruluşlarının muhasebe yönetimine katkı veren kişidir. Hemen iş hayatına atılmak isteyen mezunlarımız, serbest muhasebeci, serbest muhasebeci ve mali müşavir ile yeminli mali müşavir bürolarında yardımcı eleman olarak, banka, sigorta şirketleri ile turizm, inşaat ve endüstri işletmelerinde, muhasebe elemanı olarak iş imkânı bulabilmektedirler.

 

Dikey Geçiş Yapılabilen Akademik Birimler:

  • İşletme Bilgi Yönetimi
  • İşletme Enformatiği
  • İşletme-Ekonomi
  • Lojistik Yönetimi
  • Muhasebe
  • Muhasebe ve Finansal Yönetim
  • Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği
  • Uluslararası Finans
  • Uluslararası İşletmecilik
  • Uluslararası Ticaret
  • Uluslararası Ticaret ve Finansman
  • Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik
  • Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri
  • İşletme
  • İktisat
  • Maliye
  • Kamu Yönetimi

 

Staj Esasları :

Stajlar genellikle 1. ve 2’nci sınıfın arasındaki yaz tatilinde yapılsa da dönem içerisinde derslerini aksatmayacak şekilde de staj yapabilirler. Staj süresi 30 (otuz) iş günüdür. Öğrenciler için staj yapacaklar işyeri olarak öncellikle Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlerin işyerlerinde staj yapmakta. Bunun dışında özel sektörde faaliyet gösteren sermaye şirketlerinde staj yapabilirler.

Öğrenci Yüksekokulumuz Staj Bürosundan veya sitemizden alacağı 3 adet (birisi staj danışmanına, birisi staj birimine birisi de eğer istenirse işyerine) Zorunlu Staj Formunu eksiksiz ve okunaklı biçimde doldurur. Staj yapacağı işyeri stajın kabul edildiğine dair forma imza ve kaşe atar. Sitemizde yayınlanan staj takviminde belirtilen tarihlere göre öğrenci Zorunlu Staj Formlarını ve kimlik fotokopisini staj birimine teslim eder. Başvurusu alınan öğrencinin stajı için gereken sigorta işlemleri okul tarafından başlatılır ve staj başlama tarihinden önce sigorta yapılmış olur. Böylece öğrenci staja başlamaya uygun hale gelir.

Zorunlu Staj Formunun kurum/firma onayı için, aslı ile sonradan değiştirilmek şartıyla faks veya fotokopisi, Bölüm Başkanı’nın önceden bilgilendirilmesiyle birlikte kabul edilebilmektedir. Bölüm Başkanı, stajın söz konusu kurum/firmada yapılıp-yapılmayacağına karar vermede yetkilidir. Bu nedenle öğrencinin staj yapmak istediği kurum/firmanın uygunluğu konusunda, tüm işlemlerin öncesinde Bölüm Başkanı ile görüşmesi gerekmektedir. Bölüm Başkanı gerekli gördüğü takdirde, staj yeriyle ilgili ayrıntılı bilgiyi staj yapılacak kurum/firmadan veya öğrenciden talep edebilir.

Öğrenciler staj takviminde belirlenen tarihlere, aynen uymak zorundadır. İlgili Müdür Yardımcısı veya Staj Danışmanının bilgisi dışında staj yerleri değiştirilemez. Öğrencinin belirtilen staj yerinde herhangi bir sebeple ilişiği kesilmesi halinde, öncelikle Bölüm Başkanı’na veya Danışmanı’na bilgi vermesi zorunludur. Yer değişikliği söz konusu olduğunda, öğrencinin gerekçeli dilekçe yazması ve yeni bir staj yeri belirleyip önermesi gerekmektedir.

Öğrenciler onaylanmış staj dosyası ve belgeleri üzerinde değişiklik yapamazlar. Tespiti halinde staj geçersiz sayılır ve disiplin işlemi başlatılır.

Öğrenciler staj süresi boyunca kendilerine verilen programa uygun olarak yürüttüğü çalışmaları günü gününe ya da haftalık olarak not eder ve staj dosyasına geçirir. Öğrenci tarafından doldurulan formlar kurum/firmanın görevlendirdiği eğitici personel, servis mühendisi, servis müdürü veya staj amirince imzalanır. Uygulama bitiminde kurum/firmanın amiri, öğrencinin yaptıklarını gösterir sayfaları denetleyerek onaylar. Dosyanın tamamlanmış olması için tüm belgelerin kurum/firma tarafından onaylanması gereklidir.

Öğrenciler staj süresince stajla ilgili bilgi almak istedikleri konularda, Bölüm Başkanı veya Staj Danışmanı ile irtibata kurabileceklerdir.

Öğrenciler staj yaptıkları kurum/firmanın bağlı olduğu iş yeri yönetmeliklerine, kuruluşun iç düzenine, disiplin ve iş güvenliği ile ilgili kurallarına uymak ve davranışlarıyla çevreye örnek olmak zorundadır. Staj yapılan kurum/firmanın amiri tarafından, Yüksekokul Müdürlüğü’ne bildirilmesi kaydıyla staj çalışma programı kapsamında verilen görevleri yapmayan ve kurallara uymayan öğrencilerin durumları, Staj Komisyonu tarafından değerlendirilir. Bu konuda, Staj Komisyonu’nun takdir hakkı saklıdır.

Öğrenciler staj yaptıkları kurum/firmanın kullandıkları alet, malzeme ve tesislerini özenli kullanmak zorundadırlar.

Yaz döneminde yapılan stajlara ilişkin staj dosyaları staj takviminde belirtildiği gibi stajı takip eden güz döneminin başlangıcından itibaren 3 hafta sonraki cuma günü mesai bitimine kadar Yüksekokul Müdürlüğü’ne teslim edilmek zorundadır. Belirlenen süreler içinde dosyalarını teslim etmeyen öğrencilerin stajları geçersiz sayılır. Staj dosyaları kargo veya posta yoluyla gönderilebilir.

Staj dosyaları içinde yer alan Devam Çizelgesi ve İşveren Değerlendirme Raporu, kurum/firmanın antedi basılmış, kapalı, kaşeli ve imzalanmış bir zarf içerisinde teslim edilir. Raporun posta yolu ile gönderilmesi durumunda, postadaki kayıp yada gecikmelerden Çay Meslek Yüksekokulu Müdürlüğü sorumlu değildir.

Derslerini tamamlamış ve mezuniyet için sadece staj eksiği kalmış öğrenciler ile herhangi bir derse devam zorunluluğu olmayanlar (katılması gereken uygulamalar, sınav günleri vb. dışında) öğrenciler akademik dönem içinde de stajlarını yapabilirler. Mezuniyeti için tek dersi olan öğrenciler, devam zorunluluğuna bakılmaksızın, dersi olduğu gün staj süresinin dışında kalmak şartı ile eğitim dönemi içerisinde staj yapabilirler.

Stajla ilgili her türlü beyanlarından, öğrenci sorumludur.

Son Güncelleme (Pazartesi, 19.07.2024)

Stajla ilgili tüm güncel işleyiş için AKÜ Öğrenci Kılavuzunda yer alan Afyon Kocatepe Üniversitesi Önlisans Staj Yönergesi’ni inceleyebilirsiniz.

 

İletişim: 

Öğr. Gör. Erdoğan ÖZGÜR
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Blm. Bşk.
Tel:0 272 218 35 49
e-mail:eozgur@aku.edu.tr

 

13 Temmuz 2024, Cumartesi 286 kez görüntülendi