Çocuk Gelişimi
Genel Bilgi
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda öğrencilere ya da yetişkinlere çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili eğitim veren kişidir.
Çocuk Gelişimi Programı iki yıl (dört dönemlik) ön lisans eğitimi veren ve çocuklarla ilgili kamu ve özel sektörün ara eleman ihtiyacını karşılamaya yönelik bir programdır. Çocuk Gelişimi Programı, doğum öncesinden 0-18 yaşlar arasına kadar normal ve farklı gelişim özellikleri gösteren, özel gereksinimi olan, korunmaya muhtaç ve hastanede yatan çocukların tüm gelişim alanlarını (zihinsel, dil, fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimler ile öz bakım becerileri) destekleyici programlar geliştirmenin yanında çocuğa, aileye, profesyonellere ve topluma hizmet sunan çocuk gelişimcisi yetiştirmek amacıyla kurulmuştur.
Öğrenciler, 0-18 yaş grubundaki bebeklik, okulöncesi, okul ve gençlik çağlarındaki çocukların tüm gelişim alanlarında gelişim düzeylerini belirleme ve izleme; gelişim düzeylerine uygun destekleyici eğitim programları hazırlama, eğitimsel çevre düzenlemesi yapma, program uygulama ve denetleme; programın çocuğa, ailelere ve diğer ilgililere katkı sağlayıp sağlamadığını izleme ve yeni düzenlemeler yapma; ailelere, çocuk gelişimi ve eğitimi alanında hizmet veren kişilere, kurum ve kuruluşlara alanla ilgili danışmanlık verme ve işbirliği yapma; toplumu bu konularda bilinçlendirme ve çocuk – aile ile ilgili disiplinlerle koordinasyon kurarak çalışma formasyonu ile donatılmış olarak mezun olmaktadırlar.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında çalışmak isteyen bir kimsenin, normalin üzerinde bir genel akademik yeteneğe sahip, yaratıcı bir kimse olması gerekir. Ayrıca, çocukları seven, onlarla beraber olmaktan bıkmayan, ana-babalarla ve diğer meslektaşları ile iyi iletişim kurabilen, sabırlı, hoşgörülü, kısaca insan ilişkilerinde başarılı bir kimse olması beklenir.
Program Eğitim Amaçları (PEA):
Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Çocuk gelişimi ve eğitimi öğretmeni, bu program çerçevesinde;
– PEA1: 0-18 yaşlar arasındaki yaşı ile uyumlu gelişim gösteren, özel gereksinimli, korunma ihtiyacı olan, çalışan, mülteci, suça sürüklenen çocuklar ile hastanede yatan çocukların zihinsel, dil, motor, sosyal, duygusal gelişimlerini ve öz bakım becerilerini değerlendirebilecek bilgi, beceri, deneyim ve farkındalığı kazanmak.
– PEA2: Bilgi, beceri, deneyim ve farkındalığı kullanarak kamu ve özel hastaneler, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ile eğitim kurumlarının farklı kademelerinde, Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı çocuk evleri ve sevgi evlerinde, Adalet Bakanlığı’na bağlı çocuk izlem merkezlerinde, çocuk mahkemelerinde, sivil toplum örgütleri ve gönüllü kuruluşlarda istihdam edebilecek gelişimi sağlamak
– PEA3: Alınan eğitime ilave olarak yaşam boyu eğitim becerisi elde etmek.
– PEA4: Alana ilişkin akademik çalışmaları takip etmek.
– PEA5: Alana ilişkin mesleki çalışmaları takip etmek.
– PEA6: Alana ilişkin sosyal çalışmaları takip etmek.
– PEA7: Yaşam boyu eğitim ilkesiyle, bilgi çağı ve iş yaşamının gereklerine uygun ve çağdaş öğretim yöntemleri ile yaşam becerileri kazanmak
– PEA8: Evrensel, kültürel değerlere, mesleki etik yeterlilik ve bilincine sahip, bireysel ve mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki sektörel gelişmeleri izleyen ve kendini sürekli yenileyen geliştiren, güvenlik, sağlık ve çevre koruma önlemleri ile konusunda bilgi, beceri, yeterlilik ve bilince sahip olabilmek.
– PEA9: Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilmek, uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilmek, çalışma guruplarında sorumluluk alabilen veya bireysel çalışabilme becerisine sahip, etkili iletişim kurabilen, hoşgörülü, sabırlı ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
– PEA10: Eğitim ve bakım hizmetleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları tanımlayabilen çözüm önerileri geliştirebilen bireyler yetiştirmek
Sunulan Olanaklar
Her yıl öğrencilerimizle çeşitli etkinliklere katılmakta ve teknik geziler düzenlemekteyiz. Öğrenciler kullanımlarına ayrılmış 2 bilgisayar laboratuvarındaki toplam 45 bilgisayarda işlemlerini yapabilmektedir. Birimimizin her katında öğrencilerimizinde kullanabildiği ücretsiz internet bağlantısı bulunmaktadır. Öğrenci yemekhanesi mevcut olup, fast food türü yemek yiyebileceği öğrenci kantini bulunmaktadır. Burada masa tenisi, langırt, bilardo vb. çeşitli oyunlar mevcuttur. Çeşitli spor faaliyetlerinde kullanılan 2 adet basketbol-voleybol-futbol sahası mevcuttur. Kütüphane-okuma salonu M.Y.O’nun alt katında mevcut olup, ana kampüste bulunan merkezi kütüphaneden de öğrenciler yararlanabilmektedir. Öğrenciler çocuk amaçlı atölyesini müzik aletleri kullanımı, sanat ve drama çalışmaları kapsamında kullanabilmektedir. 1’inci ve 2’inci sınıf danışmanları her hafta için geçerli olmak üzere danışmanlığını yaptığı öğrencilerin ve kendisinin boş olduğu bir saatte odasında danışmanlık hizmeti almak isteyen öğrenciler için hazır beklemektedir. Bu hizmette öğrenciler maddi-manevi her türlü sorununu danışmanı ile görüşebilmektedir.
Mezunlar
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü mezunları “Çocuk Gelişimi ve Eğitimcisi” unvanı ile görev almaktadırlar. Çocuk Gelişimi ve eğitimcisi genellikle kreşlerde ve bakımevlerinde bulunan çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal yönden gelişmeleri için eğitim programları hazırlar; bu programları bizzat uygular ya da uygulayıcıları denetler, ana-babalara çocuklarına ilişkin çeşitli sorunlarında yol gösterir; çocuk hastanelerinde tedaviye alınan çocukların hastaneye uyum ve hastanede kaldıkları sürece eğitim sorunları ile ilgilenir, bunun için gerekli programları hazırlar, uygulanmasını sağlar. Ayrıca özel eğitim gerektiren çocukların bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyici eğitim programları hazırlama, uygulama ve ailelere yönelik rehberlik çalışmaları düzenleme de çocuk eğitimcisinin görevleri arasındadır
Mezunlarımız istihdam alanları olarak:
İdareci, öğretmen ve öğretmen yardımcısı olarak Özel kreş ve anaokullarında,
İdareci, öğretmen ve öğretmen yardımcısı olarak Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde,
Usta öğretici olarak Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve İlköğretimlere bağlı anasınıflarında,
Ana-baba eğitimcisi olarak Özel araştırma ve danışmanlık şirketlerinde,
Bakıcı anne olarak Ana Çocuk Sağlığı Merkezlerinde, Yataklı Tedavi Veren Kurumlarda ve Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumlarında,
Tasarımcı olarak Çocuk Yayınları ve Oyuncakları sektörlerinde,
Çocuk bakım elemanı olarak Çalışan anne – babaların çocuklarının bakımında,
Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu’nda, Özürlüler İdaresi Başkanlığı’nda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu çocuk yuvaları, Aile Danışma Merkezleri ve yetiştirme yurtlarında,
Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezlerinde ve hastanelerde,
Çocuk hastaneleri ve hastane okullarında,
Adalet Bakanlığı’na bağlı çocuk mahkemelerinde ve eğitim evlerinde,
Milli Eğitim Bakanlığı; Okulöncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü’nde, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nde, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Talim Terbiye Genel Kurulu’nda,
Anaokullarında,
Özel eğitim, bakım ve rehabilitasyon merkezlerinde,
Radyo ve televizyondaki çocuk ve gençlik programlarının ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde,
Çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde,
Çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında,
Eğitsel oyuncak üretiminde,
UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda,
Sivil Toplum Örgütlerinde
çocuk gelişimiyle ilgili çalışmalarda görev yapabilirler.
Mezunlar ayrıca “Meslek Yüksekokulu Mezunları ve Açık öğretim Önlisans Mezunlarının Lisans Programına Geçiş Yönetmeliği”nden yararlanılarak alanlarında dikey geçiş sınavı ile lisans programlarına kayıt hakkı kazanabilir.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü mezunu, Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı yuva ve kreşlerde çocuk gelişimi elemanı; hastanelerde yatan çocukların eğitim ve eğlence etkinliklerini sağlayacak yardımcı hastane elemanı; çocuk hastanesi ve ana-çocuk sağlığı merkezlerinde sağlam çocuğun fiziki ve ruhsal gelişiminin incelenmesinde danışman; televizyon ve radyo çocuk programları yapımcısı; çocuk kitapları ve benzeri materyal hazırlamada kitle haberleşme danışmanı olarak çalışabilirler.
Ülkemizde okul öncesi çocuğun eğitim sorununa önem verildikçe, birçok kurum, çalışan annelere kreş ve yuva açtıkça, çocuk gelişimi ve eğitimi uzmanlarına giderek artan bir gereksinme duyulacaktır.
Dikey Geçiş Yapılabilen Akademik Birimler
Bu programdan dikey geçiş yapılabilecek lisans programları;
- Çocuk Gelişimi
- Okul Öncesi Öğretmenliğidir.
Staj Esasları
Stajlar genellikle 1. ve 2’nci sınıfın arasındaki yaz tatilinde yapılsa da dönem içerisinde derslerini aksatmayacak şekilde de staj yapabilirler. Staj süresi 30 (otuz) iş günüdür. Yeterli donanıma sahip işyerlerinde öğrenciler staj yapmakta ve genellike öğrencilerimiz bu işyerlerinden iş teklifi almaktadırlar. İki günden fazla yaz okuluna giden öğrenci (resmi olmayan, özel iş yerlerinde staj yapmak şartıyla) staj yapamaz. Yaz döneminde staj yapmak isteyen yaz okulu öğrencisi, yaz okulu bittikten sonra staj yapabilir.
Öğrenci Yüksekokul’umuz Staj Bürosu’ndan veya sitemizden alacağı 3 adet (birisi staj danışmanına, birisi staj birimine birisi de eğer istenirse işyerine) Zorunlu Staj Formunu eksiksiz ve okunaklı biçimde doldurur. Staj yapacağı işyeri stajın kabul edildiğine dair forma imza ve kaşe atar. Sitemizde yayınlanan staj takviminde belirtilen tarihlere göre öğrenci Zorunlu Staj Formlarını ve kimlik fotokopisini staj birimine teslim eder. Başvurusu alınan öğrencinin stajı için gereken sigorta işlemleri okul tarafından başlatılır ve staj başlama tarihinden önce sigorta yapılmış olur. Böylece öğrenci staja başlamaya uygun hale gelir.
Zorunlu Staj Formunun kurum/firma onayı için, aslı ile sonradan değiştirilmek şartıyla faks veya fotokopisi, Bölüm Başkanı’nın önceden bilgilendirilmesiyle birlikte kabul edilebilmektedir. Bölüm Başkanı, stajın söz konusu kurum/firmada yapılıp-yapılmayacağına karar vermede yetkilidir. Bu nedenle öğrencinin staj yapmak istediği kurum/firmanın uygunluğu konusunda, tüm işlemlerin öncesinde Bölüm Başkanı ile görüşmesi gerekmektedir. Bölüm Başkanı gerekli gördüğü takdirde, staj yeriyle ilgili ayrıntılı bilgiyi staj yapılacak kurum/firmadan veya öğrenciden talep edebilir.
Öğrenciler staj takviminde belirlenen tarihlere, aynen uymak zorundadır. İlgili Müdür Yardımcısı veya Staj Danışmanının bilgisi dışında staj yerleri değiştirilemez. Öğrencinin belirtilen staj yerinde herhangi bir sebeple ilişiği kesilmesi halinde, öncelikle Bölüm Başkanı’na veya Danışmanı’na bilgi vermesi zorunludur. Yer değişikliği söz konusu olduğunda, öğrencinin gerekçeli dilekçe yazması ve yeni bir staj yeri belirleyip önermesi gerekmektedir.
Öğrenciler onaylanmış staj dosyası ve belgeleri üzerinde değişiklik yapamazlar. Tespiti halinde staj geçersiz sayılır ve disiplin işlemi başlatılır.
Öğrenciler staj süresi boyunca kendilerine verilen programa uygun olarak yürüttüğü çalışmaları günü gününe ya da haftalık olarak not eder ve staj dosyasına geçirir. Öğrenci tarafından doldurulan formlar kurum/firmanın görevlendirdiği eğitici personel, servis mühendisi, servis müdürü veya staj amirince imzalanır. Uygulama bitiminde kurum/firmanın amiri, öğrencinin yaptıklarını gösterir sayfaları denetleyerek onaylar. Dosyanın tamamlanmış olması için tüm belgelerin kurum/firma tarafından onaylanması gereklidir.
Öğrenciler staj süresince stajla ilgili bilgi almak istedikleri konularda, Bölüm Başkanı veya Staj Danışmanı ile irtibata kurabileceklerdir.
Öğrenciler staj yaptıkları kurum/firmanın bağlı olduğu iş yeri yönetmeliklerine, kuruluşun iç düzenine, disiplin ve iş güvenliği ile ilgili kurallarına uymak ve davranışlarıyla çevreye örnek olmak zorundadır. Staj yapılan kurum/firmanın amiri tarafından, Yüksekokul Müdürlüğü’ne bildirilmesi kaydıyla staj çalışma programı kapsamında verilen görevleri yapmayan ve kurallara uymayan öğrencilerin durumları, Staj Komisyonu tarafından değerlendirilir. Bu konuda, Staj Komisyonu’nun takdir hakkı saklıdır.
Öğrenciler staj yaptıkları kurum/firmanın kullandıkları alet, malzeme ve tesislerini özenli kullanmak zorundadırlar.
Yaz döneminde yapılan stajlara ilişkin staj dosyaları staj takviminde belirtildiği gibi stajı takip eden güz döneminin başlangıcından itibaren 3 hafta sonraki cuma günü mesai bitimine kadar Yüksekokul Müdürlüğü’ne teslim edilmek zorundadır. Belirlenen süreler içinde dosyalarını teslim etmeyen öğrencilerin stajları geçersiz sayılır. Staj dosyaları kargo veya posta yoluyla gönderilebilir.
Staj dosyaları içinde yer alan Devam Çizelgesi ve İşveren Değerlendirme Raporu, kurum/firmanın antedi basılmış, kapalı, kaşeli ve imzalanmış bir zarf içerisinde teslim edilir. Raporun posta yolu ile gönderilmesi durumunda, postadaki kayıp yada gecikmelerden Çay Meslek Yüksekokulu Müdürlüğü sorumlu değildir.
Derslerini tamamlamış ve mezuniyet için sadece staj eksiği kalmış öğrenciler ile herhangi bir derse devam zorunluluğu olmayanlar (katılması gereken uygulamalar, sınav günleri vb. dışında) öğrenciler akademik dönem içinde de stajlarını yapabilirler. Mezuniyeti için tek dersi olan öğrenciler, devam zorunluluğuna bakılmaksızın, dersi olduğu gün staj süresinin dışında kalmak şartı ile eğitim dönemi içerisinde staj yapabilirler.
Stajla ilgili her türlü beyanlarından, öğrenci sorumludur.
Son Güncelleme (Pazartesi, 13.07.2024)
Stajla ilgili tüm güncel işleyiş için AKÜ Öğrenci Klavuzunda yer alan Afyon Kocatepe Üniversitesi Önlisans Staj Yönergesi’ni inceleyebilirsiniz.
Atölye
Çok amaçlı atölyede Sanat tasarımları , Drama Çalışmaları ve Müzik konulu çalışmalar için ortam ve aletler bulunmaktadır.
Atölyelerde Bulunan Malzeme ve Ekipmanlar:
– Eğitim araçları (projeksiyon, bilgisayar, bilgisayar yazılımları CD vb.,),
– Okul öncesi eğitim kurumlarında kullanılan oyuncak ve eğitici araçlar.
– Çeşitli Enstrumanlar (Org, Ukulele, Boomwhacker, ksilofon…vb.)
İletişim
Öğr. Gör. Veysel ÖZKAN
Çocuk Gelişimi Programı (Bölüm Başkanı)
Tel: 0 272 218 35 10
e-mail:vozkan@aku.edu.tr